Fundacja Otwarta Edukacja

Nasze działania

Podsumowanie projektu "Siła społeczności tkwi w różnorodności - wsparcie liderów lokalnych".

Dnia 9 czerwca 2022 roku w SP 26 w Białymstoku im. S. Staszica miało miejsce podsumowanie projektu "Siła społeczności tkwi w różnorodności - wsparcie liderów lokalnych". Spotkanie prezentujące istotę i rezultaty projektu było połączone z imprezą podsumowująca XI edycję ogólnopolskiego konkursu „Różnorodność przestrzenią dialogu”, zorganizowaną w związku ze Światowym Dniem Uchodźcy. Wzięło w nim udział około 150 osób.
W ramach podsumowania projektu odbyły się: - warsztaty dotyczące praw dziecka adresowane do dzieci i młodzieży; - prezentacja projektu „Siła społeczności tkwi w różnorodności” oraz zdjęć i prac wykonanych w jego trakcie przez dzieci i młodzież; - prezentacja wybranych rezultatów badań partycypacyjnych zrealizowanych wśród uczniów z doświadczeniem migracji. W związku z podsumowaniem XI edycji ogólnopolskiego konkursu „Różnorodność przestrzenią dialogu” odbyły się również: - wręczenie nagród laureatom konkursu; - pokaz tańców kaukaskich w wykonaniu zespołu Lowzar; - rozdanie podziękowań nauczycielom zaangażowanym w przygotowanie dzieci do konkursu; - pokaz sportowy przygotowany przez Klub Sportowy Wschód.
Projekt „Siła społeczności tkwi w różnorodności” obejmował: Międzykulturową Szkołę Liderów; II Szkołę Edukacji Międzykulturowej; powołanie Zespołu ds. Wspierania dzieci i młodzieży z oświadczeniem migracji w Białymstoku; badania partycypacyjne adresowane do dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji z wybranych białostockich szkół podstawowych.
Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w projekt: dzieciom i młodzieży z doświadczeniem migracji, nauczycielom, trenerom/wykładowcom, liderom społeczności lokalnych oraz wolontariuszom!

Międzykulturowa Szkoła Liderów

Od kwietna do grudnia 2021 r. realizowana była „Międzykulturowa Szkoła Liderów”. Dwanaście energicznych, wspaniałych osób z Białorusi, Rosji, Ukrainy i Gruzji uczyło się jak realizować działania społeczne. Cykl szkoleń prowadzonych przez Annę Dąbrowską i Piotra Skrzypczaka pozwolił uczestnikom na zdobycie umiejętności projektowania autorskich działań z uwzględnieniem wyznaczania celów, badania potrzeb społeczności i planowania. W trakcie trwania projektu uczestnicy pracowali indywidualnie z tutorami, którzy dzielili się swoimi doświadczeniami z działalności publicznej i wspomagali przy tworzeniu planów rozwojowych. Zdobytą wiedzę i umiejętności, Liderzy wykorzystali w autorskich działaniach na rzecz społeczności lokalnych.

Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele –Fundusz Krajowy, finansowanego z Funduszy EOG.

Siła społeczeności tkwi w różnorodności - wsparcie liderów lokalnych

Od początku czerwca realizujemy moduł projektu pod tytułem „Międzykulturowa Szkoła Liderów”. Odbyły się już trzy zjazdy w trakcie których dwunastu uczestników z Białorusi, Gruzji i Ukrainy zdobywało wiedzę na temat realizowania działań integracyjnych na rzecz społeczności lokalnych i środowisk migranckich. Uczestnicy wspierani są również regularnymi spotkaniami z tutorami, które służyć mają stworzeniu i realizacji ich planów na rozwój osobisty oraz instytucjonalny.

Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele –Fundusz Krajowy, finansowanego z Funduszy EOG.

Akcelerator aktywności obywatelskiej

W 2020 r. Fundacja Otwartej Edukacji realizowała wspólnie z Fundacją Soclab - Laboratorium Badań i Działań Społecznych projekt pod tytułem “Akcelerator aktywności obywatelskiej”. Celem przedsięwzięcia było zaktywizowanie społeczności szkolnych poprzez realizację budżetów partycypacyjnych we wszystkich zaangażowanych placówkach. Do projektu zaprosiliśmy 8 szkół z województwa podlaskiego, w których przeszkolone zespoły uczniowskie wraz z opiekunami wdrożyli szkolne budżety partycypacyjne. Każda ze szkół dysponowała funduszem partycypacyjnym w wysokości 2600 zł. Inicjatywę zakończyło Forum Edukacji Obywatelskiej. W trakcie spotkania uczestnicy projektu podzielili się swoimi doświadczeniami z realizacji szkolnych budżetów partycypacyjnych, wskazując na osobiste i instytucjonalne korzyści wynikające z wdrażania takiego mechanizmu w ich szkołach. Uczestnicy Forum mieli okazję wysłuchać również prelekcji zaproszonych gości Pań Agnieszki Jankowiak-Maik, Joanny Pietrasik oraz Pana Michała Tragarza, którzy podpowiadali jak można efektywnie i ciekawie prowadzić edukację obywatelską w szkole. Forum zakończyły warsztaty World Cafe podczas których uczestnicy zastanawiali się m.in. na tym - jakie wyzwania stoją przed młodymi ludźmi i w jaki sposób możemy ich wspierać w dziele zmieniania świata. Cieszymy się, że nasze Forum spotkało się z pozytywnym odbiorem uczestników. Widzimy potrzebę organizowania kolejnych inicjatyw w tym zakresie i stwarzania możliwości do słuchania młodzieży, bo ma wiele ciekawego do powiedzenia!

Zachęcamy do obejrzenia filmu z realizacji projektu!

W poszukiwaniu tożsamości osiedla Skorupy

Projekt realizowany był na rzecz uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 20 im. gen. Władysława Sikorskiego w Białymstoku. W ramach inicjatywy młodzież przygotowała wystawę fotograficzną dokumentującą zmiany jakie zaszły na przestrzeni lat w przestrzeni architektonicznej dzielnicy.

Wykorzystując archiwalne zdjęcia, filmy o osiedlu i wspomnienia mieszkańców namalowali mural przedstawiający klimat przedwojennych Skorup.

Zadanie zostało zrealizowane w ramach Programu Regrantingowego „Aktywni sąsiedzi” dofinansowanego ze środków z budżetu Miasta Białegostoku.

Szkolna Ambasada Celów Zrównoważonego Rozwoju

Projekt realizowany był na rzecz uczniów Szkoły Podstawowej nr 20 im. gen. Władysława Sikorskiego w Białymstoku. Jego głównym celem była promocja w środowisku Celów Zrównoważonego Rozwoju.

W ramach przedsięwzięcia dzieci i młodzież wzięli udział warsztatach prowadzonych przez wolontariuszy europejskich, szkoleniu dotyczącym realizacji Programu Uwrażliwiania na Odmienność „Przygody Innego” czy happeningu „Czy znasz Cele Zrównoważonego Rozwoju?”. Zwieńczeniem inicjatywy było malowanie Celów na ścianach szkolnych korytarzy. Działanie odbyło się w ramach projektu „Szkolna Ambasada Celów Zrównoważonego Rozwoju” współfinansowanego w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

Akademia Liderów Społeczności Lokalnych II "od przeszłości do przyszłości

Projekt realizowany był w latach 2018 -2019 wspólnie z Fundacją Wspierania Kultury i Sztuki Teatr Narwal ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich. Wzięło w nim udział 24 uczniów z 6 miejscowości województwa podlaskiego: Białegostoku, Supraśla, Wasilkowa, Sobolewa, Gródka i Kleszczel.

Projekt trwał rok i składał się z trzech zjazdów szkoleniowych kształcących w młodych ludziach cechy i umiejętności liderskie oraz wizyty studyjnej do Gdańska. Efektem podróży do Gdańska było powstanie 6 etiud filmowych, które uczniowie zaprezentowali w swoich lokalnych społecznościach w trakcie obchodów 100lecia niepodległości. Młodzież zrealizowała również akcje na rzecz społeczności lokalnych. Młodzież z Kleszczel przygotowała grę miejską na podstawie questingu. Uczniowie z Supraśla zorganizowali debatę oksfordzką z udziałem burmistrza. Liderki z Białegostoku zebrały pieniądze i utorzyły „Rumiany zakątek” jako miejsce odpoczynku dla uczniów. Zespół z Wasilkowa stworzył projekt „jednodniowego muzeum”, a młodzież z Gródka zebrała środki finansowe i zakupiła kosze do segregacji śmieci.

Akademia Liderów Społeczności Lokalnych

Projekt "Akademia Liderów Społeczności Lokalnych" realizowany był w latach 2017 – 2018 w kooperacji z Fundacją Wspierania Kultury i Sztuki Teatr Narwal. W ramach inicjatywy 24 uczniów z Wasilkowa, Supraśla, Gródka, Sobolewa, Czarnej Białostockiej i Kleszczel odkrywało w sobie siłę i potencjał lidera

Dwa zajazdy i wizyta studyjna wzmocniły ich na tyle, że byli gotowi podjąć samodzielne działania w swoich społecznościach szkolnych i lokalnych. Efekty okazały się imponujące – aukcje charytatywne, pozyskanie funduszy na wyposażenie świetlicy, stworzenie radiowęzła, strefy relaksu, gry miejskiej czy muralu. Jeszcze raz młodzież udowodniła, że tkwi w niej wielki potencjał i chęć do działania. Zadanie zostało sfinansowane z Funduszu Inicjatyw Obywatelskich.

Podlaska Szkoła Otwartości

W ramach projektu Fundacja odpowiedzialna była za organizację Pierwszej Podlaskiej Szkoły Edukacji Międzykulturowej „Cudzoziemcy w przestrzeni edukacji”.

Było to kompleksowe szkolenie, które przygotowało 33 edukatorów i nauczycieli z różnych miejscowości województwa podlaskiego (m.in. Białystok, Łomża, Suwałki) do obecnej i przyszłej pracy edukacyjnej z nowymi grupami uchodźców m.in. z Syrii, Czeczeni czy Ukrainy oraz grupami zróżnicowanymi kulturowo. Uczestnicy Szkoły mogli poznać m.in. specyfikę procedury azylowej w Polsce; zagadnienia dotyczące recepcji i integracji uchodźców; uwarunkowania konfliktów wojennych w Syrii i na Ukrainie; wybrane elementy kultury syryjskiej, ukraińskiej, czeczeńskiej i islamu; nabyć wiedzę na temat pracy z grupą zróżnicowaną kulturowo oraz poznać praktyczne zastosowanie wybranych metod wykorzystywanych w edukacji międzykulturowej. Dobór kadry oraz program przygotowany przez specjalistów w tej materii zapewnił wysoką jakość kształcenia, co przełożyło się na dobre przygotowanie uczestników do podejmowania inicjatyw edukacyjnych w środowiskach lokalnych. Obowiązek przeprowadzania przynajmniej jednego działania edukacyjnego sprawił, że uczestnicy stali się multiplikatorami zdobytej wiedzy i umiejętności.

Projekt „Podlaska Szkoła Otwartości” zrealizowany został w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.

W ramach projektu powstał reportaż THE BORDERS – EUROPEAN DREAM

Projekt "Wehikuł czasu – wielka lekcja historii Wasilkowa"

Inicjatywa realizowana była przez uczniów Gimnazjum im. ks. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie. Jej głównym celem była popularyzacja wiedzy o historii Wasilkowa i wzbogacenie historycznej narracji o mieście.

Projekt miał również wzbogacić ofertę obchodów 450 lecia nadania praw miejskich miastu. W ramach projektu młodzież zorganizowała trzy duże akcje: Wielki Quiz wiedzy o historii Wasilkowa, Grę Miejską „Wehikuł czasu” opartą na metodzie questingu oraz mural poświęcony wielokulturowości Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Działania sfinansowane zostały w ramach programu grantowego „Tu mieszkam, tu zmieniam” organizowanego przez Fundację Banku Zachodniego WBK.

Wyróżnienie w konkursie „Inicjatywa Społeczna w 2015 roku”

W 2016 roku Wojewoda Podlaski przyznał wyróżnienie inicjatywie stworzenia muralu poświęconego powstaniu styczniowemu na przystanku autobusowym w Nowodworcach

Naszym zdaniem jest to doskonały przykład lokalnej aktywności i międzysektorowej współpracy. Dzięki współpracy Fundacji, Gimnazjum im. ks. Wacława Rabczyńskiego, Stowarzyszenia Wizna 1939, Firmy Unicell Poland, Burmistrza Wasilkowa i nieocenionego Rafała Roskowińskiego powstał mural historyczny, który zdobi okolicę i edukuje mieszkańców. A co najważniejsze nawiązana współpraca owocuje kolejnymi artystycznymi realizacjami. Wszystkim zaangażowanym w jego stworzenie serdecznie gratulujemy!